P7310215_2.JPGK2019 FE - 19 - 111_2_edited2.jpgK2019 FE - 19 - 118.JPG

Rejsebrev 4

Hej Alle

Vi er nu i havnen, Vitry-Le-Francois. Den første havn, inden vi sejler sydpå, ned ad kanalen : Entre Champagne et

Bourgogne, også kaldet : Canal de la Marne a la Saone.  Vi har bestemt os for, at droppe Paris, da  der i lang tid,

har været lukket for sejllads ind og ud af byen, pga. floden Seinen har været oversvømmet og med for megen strøm,

så man ikke har kunnet sejle på den.  Vi har mødt nogle stykker, som har måttet vende om, da de ikke kunne komme

ind i Paris.

--  Det har heller ikke været sjovt,  pga, strømforhold, at sejle på floden Marne, som også fører til Paris.

--  Så nu sejler vi sydpå i stedet for  :)
Det er også rigtig hyggeligt at sejle på de små kanaler inde i landet, hvor der ikke er de store pramme.
Efter Peronne, sejlede vi videre ad kanal Du Nord, til byen Compeigne, hvor vi mødte nogle hollændere, der var de

første der fortalte os om Paris. Vi havde en hyggelig eftermiddag og aften sammen, hvor Søren bagte pandekager,

og hvor de bl.a. fortalte om den nuværende hollandske  konge, som i sine yngre dage blev kaldt for  " Prins  Pils " ,

da han godt kunne li en pilsner eller to   :)
--   Vi sejlede så en omvej, mens vi ventede på at Paris åbnede. En længere tur østpå ad Canal de Aisne a la Marne,

lidt syd, og så lidt vest igen, ad Canal lat. a la Marne til byen Espernay.  En fantastisk dejlig tur.
Vi fik vores egen remotekontrol, så vi selv kunne styre sluserne i vores eget tempo, det var faktisk meget sjovt. Når

vi så var kommet ind, kunne vi hive i en stang, og slusen begyndte at arbejde, og når den var færdig, åbnede den sig

og vi sejlede videre.

Andre gange er slusen bare automatisk, den åbner sig, når båden nærmer sig, eller vi hiver i en slange, som hænger ud

over vandet :)

Nogen gange virker det jo ikke, som det skal, og så må vi ringe til en fra VNF ( det hedder det selskab, som står for

sluserne og vandvejene )  og de er temmelig hurtige til at komme og hjælpe.  God service.    Her i Frankrig betaler man

for at sejle på vandvejene.

Vi startede med at købe til en måned, det kostede 106 Euro, og man har så en seddel på forruden, så man kan se at der

er  betalt. Sluserne lukker nogen gange kl. 18 og andre kl. 19. --  Så nogen gange kan  vi ikke lige nå en havn ( der er

ikke altid så mange ) men der er nogle fantastiske steder ved  bla. sluserne, hvor man kan ligge sikkert for natten, og det

er jo gratis. Sidste nat lå vi eksempelvis ved en gammel ruin, hvor der var til fortøjninger til båden. Et utroligt flot og

romantisk sted,helt stille kun med fuglesang og solnedgang.
Vi sejler i Champagne distriktet, som er et stort distrikt i Frankrig, hvor de laver rigtig meget champagne.
Vi var i byen Reims, som ligger ca. 150 km. øst for Paris.  Vi var der i 3 dage, en dejlig by, vi lå kun 5 min. fra centrum.

Alt var gratis i havnen, fordi havnen skulle overtages af en anden myndighed, og lige nu , var der ingen " kasse "  man kunne

betale til, så alt var gratis, både internet, bad,vaskemaskine m.m. ,og det var det nok til engang i Juni , mente havnefogeden.

Vi så den store Katedral fra det 13 .århundrede, som er en af Frankrigs nationale helligdomme, og en del af verdensarven.

Tårnene er ikke så høje, fordi de aldrig er blevet lavet færdige.
Vi sejlede så videre til byen Espernay, som er en slags hovedstad i Champagne distriktet.  Her fik vi 2 billetter af havnefogeden

til en rundvisning i champagnehuset : " De Castellane ", som vi fik på engelsk. Det var vældig interessant. Kælderen , var så

stor ( 6 km. ), at der var vejnavne dernede, så man kunne finde rundt. Vi var også oppe i det høje tårn, som vejrer over byen,

der er 237 trin. Vi sluttede af med at smage på champagnen . :)

Nu er vi så her, indtil nu har vi været i 134 sluser, og har sejlet 1.721 km.    Vi savner selvfølgelig alle derhjemme, men ved,

at det går godt.

Maja har afsluttet 1 år på handelsskolen med en karakter på 12 ,  så man har vel lov til at være stolt. :)

Mange Knus , Kram og Tanker til alle derhjemme fra Annett og Søren.

Ps. Lidt om vejret :  Vi har haft rigtig meget regn, og ikke så varmt. Natten til d. 24 maj, var det eksempelvis kun 3 grader

-- der er så dage indimellem, hvor vi tror at sommeren er kommet, --  men lige i dag, tror jeg faktisk, at det er rigtigt, at

sommeren er over os,  det tyder det på .  !!!